lördag 31 juli 2010

Loppis på Stala Bygdegård



Helgens, ja kanske årets stora happening på Orust är Stala Bygdegårds loppis. Tror att alla på Orust är där! Idag åkte vi dit tidigt och var där vid halv tio. Det var mycket folk redan vid den tiden och det fortsatte att strömma in nytt folk hela tiden.


Det syns inte på dessa bilder ifs att det var sjukt mycket människor där...

Svärmor och Helena stod längst fram och tryckte där till klockan började närma sig öppning. Fem i tio kom en av Stalaföreningens personal för att göra sig redo för att lossa repen som höll oss alla stampande, frustande och peppade loppisgalningar ifrån att rusa in.
Repet släpptes ner klockan tio, då rusade Helena in med svärmor i hälarna. Självklart var Helena först in i lokalen.
Jag kommer in ett par sekunder efter Helena och svärmor och då har Helena redan en trave assietter.


Tre sekunder senare kommer Helena igen till mig igen, och då har jag vid det här laget ,efter knappt tio sekunder, blivit bärare av en liten skål med lock.


Som ni ser är det en Mykolo som Ternell har formgivit.


Nästa inköp blev den här burken, som är från Rörstrand och för oss en okänd upphovsman/kvinna.



Vid det här laget är så otroligt mycket folk inne i lokalen och vi har varit inne i fem minuter.

Det sista som Helena tar med sig därifrån är...


Blad från Uppsala-Ekeby som vi inte ens vill samla på....så är det någon som är sugen på dessa fyra hojta till så löser vi det ;)

Nu var det dags att gå därifrån och på vägen hem stannade vi till på en loppis på en bondgård.
Loppisavdelningen var minimal, men där hittade jag en skål...


som är från Gustavsberg och vi tror att det till och med är en Colorado. 25kr känns som ett väldigt bra pris.

Svärmor gjorde också ett kap. Det blev väldigt MÅNGA årgångar av Antik & Auktion som kommer att ge oss mycket fin läsning samt som referens källa. Hon betalade 30 kr för allt.

14 kommentarer:

  1. Nog ser skålen ut som en Colorado alltid. Jag kanske kan få låna den sedan när jag skall ta nya bilder om Colorado! Jag har inte något i mörkgrönt och det kunde vara bra att ha med den färgen också som exepel på vilka färger som finns.

    /JJ

    SvaraRadera
  2. JJ: Du är så snäll mot oss att vi vill ge den till dig. Vi tänkte faktiskt på dig så fort vi köpte den. Helena tar med sig den till jobbet på måndag om du har vägarna förbi kan du hämta den där.
    R&H

    SvaraRadera
  3. Ojojoj! Jag tackar så hemskt mycket!

    /JJ

    SvaraRadera
  4. Förresten, burken med ljusblå och svarta ränder från Rörstrand är det ingen som vet vem som står bakom. Jag har en likadan och även flera kryddburkar i serien. Förutom ljusblå så har jag orangea och även en med gröna ränder.

    /JJ

    SvaraRadera
  5. JJ. Vi samlar ju inte ens Colorado och vi kan inte börja samla på mer saker.
    Burken har vi aldrig hittat ngn person bakom heller.
    Det är ju en "kopia" på MW´s formgivning. Skall det vara teaklock till dem också?

    SvaraRadera
  6. Ja, jag har ett teaklock till min. Har även sett en högre burk med två omgångar mönster över varann (det var en spricka i den så jag köpte den inte). Kryddburkarna däremot var det naturkorkar i.

    /JJ

    SvaraRadera
  7. Det märks allt att det blivit jättepoppis med loppisar. Det är alltid mycket folk. Grattis till dina fynd.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina fynd ni gjort. Själv fyndade jag en Cocktail i Norge. tyvärr slog jag sönder locket :-(

    SvaraRadera
  9. Koldburkar en liten bit ned i denna blogg:
    http://butikretro.blogspot.com/

    SvaraRadera
  10. Svensk Retro: helt galet mycket folk. Står ju om loppisar och fynd i alla tidningar nu mera.

    SvaraRadera
  11. Jag gillar återanvändningen av skylt.

    SvaraRadera
  12. Skaffare:Ja visst är den skön :)

    Jan: Tack, skall kolla vad de kan ta för burken.

    SvaraRadera
  13. Karolin Anderson7 augusti 2010 kl. 20:14

    Blad samlar jag på! De är jag intresserade av. Säljer du dem och för vilket pris? Finns det någon möjlighet att få dem till Stockholm?
    Du kan maila mig på karolin.anderson@gmail.com
    Mvh, Karolin Anderson

    SvaraRadera
  14. Karolin Andersson: de är inte i så gott skick.
    Om du vill ha dem så får du dem för det vi betalade plis frakt.

    Skall se om jag kan få till några bra foton att maila dig.

    Annars finns de på gp mässan i september till försäljning ;)

    SvaraRadera