lördag 14 augusti 2010

I det lilla huset på den lilla ön.

Denna helgen som så många andra har vi åkt till mina föräldrars fritidshus på den lilla ön Lyr (Orust kommun).

Eftersom vi då inte kommer att kunna bevaka någon auktion eller gå på någon loppis fotade jag lite av det som vi hittade här i huset.

Först ut är de här två björnarna.
Den stora björnen är med säkerhet gjord av Vicke Lindstrand, men är det någon som känner igen den lilla björnen?



Den här lilla fina Karlskrona kaffeservisen hittade jag i ett av rummen lite undangömd. Söt som bara den men användningsområdet är ju begränsat. Det är så otroligt sällan eller kanske skall man säga aldrig som vi dricker ur så små koppar.
Formgivare/designer okänd för mig och min mor så hjälp även här tack.



En lite samling av askfat.
Det rosa askfatet har vi köpt och donerat till samlingen. De och det turkosa är från Rörstrand. Det lilla vita askfatet med texten Herr Hattar är Karlskrona Hattfabrik tillverkad av Gustavsberg.


Min mor började samla på "Vår lilla stad" av Anita Nylund. Som ni ser på bilderna så är det ju två olika typer av lock.
Den med svart lock är en nyproduktion. Den informationen fick vi faktiskt på en utav porslinsbloggarna och det är verkligen tråkigt att säljare inte upplyser om det.
Hur som helst så har intresset för Vår lilla stad nu svalnat i och med detta och kommer nog inom kort att leta efter ett nytt hem att pryda.





Ett anonymt UE krus. Vem, var och varför??



























Till sist.
Jag är ganska säker på att det är en Carcinus maenas och att den är designad och formgiven av Moder natur. Just detta exemplaret har vi inte sett tidigare. Vi valde dock att låta denna vara kvar. Man kan ju inte ta hem allt....

10 kommentarer:

  1. Det där askfatet med reklam för herrhattar ser man faktiskt ganska ofta på samlarmässor.

    Det var tur att ni inte tog hem objektet på sista bilden för det måste vara andrasortering. Den skall vara röd så den har nog blivit missfärgad vid tillverkningen...

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om den lilla björnen är Vickes men det är en UE i alla fall.
    Kan hålla med om att det är trist att säljare inte upplyser om det är så att Jies burkar är från andra upplagan. Det är inte nyproduktion men en senare upplaga gjord i Portugal och de är inte av porslin... dock så har den trots det ett värde men inte lika högt som originalet.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att den lilla björnen är av Dorothy Clough. Men kan ha fel.

    SvaraRadera
  4. Svenskt Retro: nej du har rätt, det kallar man kanske inte för nyproduktion. Det är inte värdet som är problemet utan känslan. Du vet vad jag menar:)

    Jan: tror du kan ha rätt gällande färgen. Jag är novis på just det ämnet. :)

    Randiga tråden: jag skall "forska" i det.

    SvaraRadera
  5. Det var en loppis på Lyr i lördags, den missade ni väl inte...
    Själv var jag där förra lördagen och gjorde en del fynd! Lyr är verkligen fint!
    Angående portugistillverkningen kanske inte säljaren hade kunskapen, de borde läsa alla dessa fantastiska bloggar med så mycket kunskap...eller så visste han och ville tjäna en hacka..;o)

    SvaraRadera
  6. Att det var loppis nu har vi missat. Vet att det var en den 17:e juli.
    Var på ön var den nu?
    Burkarna ligger på Tradera hela tiden och visst kan det bero på enbart okunskap.

    SvaraRadera
  7. Loppisen var i Booth på Lyr

    SvaraRadera
  8. Helt otroligt att vi missade den!
    Precis runt hörnet och helt ovetande. Typiskt.

    SvaraRadera
  9. Åh jag älskar Anita Nylund! Hon gjorde så otroligt mycket fina saker! Jag har en av hennes Kryddgränd.

    SvaraRadera
  10. Nej, jag kan inte hjälpa dig med UE-kruset. Ser dock ut att vara sen, början av 70-talet.
    Är det nått nr under?

    SvaraRadera